Tuesday, June 30, 2015

GST and Rakyat

Free Malaysia Today reported that Jobstreet.com found that GST has tightened employees' daily allowances. For details read:

"90 per cent of employees struggling to make it under GST"
http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/06/30/90-per-cent-of-employees-struggling-to-make-it-under-gst/

In my posting of 23 June 2015, the alleged RM42 billion accumulated debt of 1 Malaysia Development Berhad is equivalent of RM1,400 per rakyat. This sum is about 6% of GST paid to the purchase of goods and services worth RM23,333. Jobstreet.com's survey shows that the dire situation of ordinary rakyat is worse than anticipated.

Objectively, GST is a good measure to broaden tax revenue base. However, the Malaysian government has introduced it without a rigor examination by, constructive debate with, and feedback from the rakyat.

Even worse, quite a big proportion of rakyat think that GST is introduced in order to fill up the depleted government coffer which was caused by irresponsibility and unaccountable expenses by the Government. How long can this persist? There are millions of concerned rakyat on this question.

接続性について思うこと

近年、東京近郊の鉄道は都内の地下鉄へ乗り入れるようになった。近郊から都内へ通う利用者にとって利便性が高まったのは事実である。しかしながら、鉄道路線の接続性が増えた反面、ちょっとした事情でも電車のダイヤルが乱れてしまう。とりわけ、休み明けや雨天 に混み合いによってある路線の電車が遅れれば、 同路線と乗り入れる路線の電車も遅れ、それがさらに別の路線に影響を及ぼすという連続的なダイヤル乱れが生じてしまう。または、混み合いによって体調が崩れた乗客があった場合も、乗り入れる路線の電車では遅延がしばしば発生する。

目を国と国同士の接続性に転じれば、よりスケールの大きな問題が起きている。90年代のはじめから情報通信技術の発達に伴い、世界中のどこからどこへでも、陸、海、空の交通がますます便利かつ安くなってきた。そのお陰で、いわゆるグローバリゼーションが推し進められてきたのである。その趨勢の中で、所得が増えた人々は多くなったのに対して、取り残された人々も激増していると指摘されている。つまり、グローバリゼーションによって国内と国家間の格差が一層に深刻化されるようになった。

世界銀行のデータベースから175各国の一人当たりの国民所得に関する格差を試算してみた。ノルウェーの$102,700は最も豊かであり、ブルンディの$260は最も貧しく、その格差は390倍であった。さらに、その指標と人口を用いて試算した175カ国のジニ係数は0.866であり、不平等の度合いは極めて高い。

然は然りながら、国同士の接続性が高まった中で、国境を越える感染病の蔓延も増加している。SARS、新型鳥インフェンサ、エボラ出血病、MERSなどの伝染しやすい疾病は広がったのも国際社会の接続性が高まったからである。人々はいつでも、どこへでも容易く動き回れるようになったのは正に接続性が強化されたからである。光に当てられている所に影があるという表現があるように、利便性が高まれば、マイナス側面も増える。これは人類の世間の現実であろう。

Saturday, June 27, 2015

安倍総理と彼の取り巻きの暴走!!

安倍総理と彼を取り巻く国会議員や言論者はますます自らの政策(安倍総理の政策)に賛同しない集団(野党の国会議員、メディア、地方の首長等の反安倍勢力)に対して暴言したり、反発したり、いわゆる「反知性主義」的な行動を強く突っ張っている。ウィキペディアによれば、反知性主義とは、「本来は知識や知識人に対する批判、およびごく普通の市民が道徳的な能力を持ち、とりたてて教育を受けなくても、誰もが自然に発揮できるという平等思想、そこから転じて国家権力によって意図的に国民が無知蒙昧となるように仕向ける政策のことである」。

与野党が推薦した参考人の憲法学者が安倍内閣の「安保法案」は違憲だと指摘したにもかかわらず、「国の平和と安全を維持し、国の存立を全うするための措置として個別と集団的自衛権は憲法の容認範囲内である」である言い突っ張る。また、翁長 雄志沖縄県知事は辺野古埋め立て反対および米軍基地の 過度な集中の是非要求に対して、琉球新聞と沖縄タイムズを潰せと発言した。多数な沖縄県民に選ばれた翁長知事に対するレジテマシーを押しつぶそうとしている。何れも民主主義の社会にとって甚だ憂わしい問題である。

かつてChaturbedi Badrinathというインド哲学者と議論したことを思い起こす。彼は「民主主義とは単に選挙をすることではない。選挙は民主主義の外形的な象徴にすぎない。民主主義の哲学とは、権威は法に従わなければならず、その 法は国家が決めるのではなく、真実と人民の幸福に根ざしてなければならいというものである」と。安倍総理は国民の信を得たからといって300議席以上を擁する与党の力で独断で憲法の枠を超えた「安保法案」を通せてはいけない。また、沖縄県民が選んだ翁長知事のマンデートを尊重すべきである。

だからといって日本は自分の力で平和と安全の維持、国家の存立を米国に委ねるべきだというつもりはない。 違憲まで国家の安全保障を確保するのではなく、堂々に国民の意を得た憲法を改正すべきである。それによって「普通な国」として防衛すると同時に、国際社会の平和、安全、そして安定を守るための軍事的な側面(限定的でも)をも含めて貢献すれば良い。

もちろん、国民は軍事的な側面を除く国際貢献という憲法を選んだ場合もありうることを付記しておく。

Thursday, June 25, 2015

新国立競技場の建設

東京五輪・パラリンピック開催を合わせて政府はメイン会場の「新国立競技場」の建設費はデザイン費を含めて2012年に1,300億円と見積もられていたが、2014年に1,625億円、さらに今2,500億円に膨らまれた。それでも、文部科学省は近日中にゼネコンと契約すると発表した。

一つの競技場を建設するのに、2,500億円の税金導入に値するかという視点は安倍総理をはじめ、文科大臣や財務大臣 等にない模様である。この費用は国民一人あたり2,000円の負担になるのみならず、既に深刻化である政府の債務にさらに加担させる。この費用負担は筆者一人だけではなく、多くの納税者にとって納得できないものである。

デザインの決定時点から今日に至って資材や労務の賃金が上がってきたために、当初の見積もりから1,200億円を追加せねばならないと説明されている。ならば、よりコストの安いデザインに変更すれば良い。現行のデザインした関係者に契約違反金を支払っても建設費が安くなる。なぜ、当初1,300億円の建設費も要するデザインを選んだのかに関してその選定に携わった関係者から説明されていなかった。何か不都合な事情でもあって説明できないのかと思ったりする人立ちも多くいるに違いない。それを引き続き、政治家やメディア、さらに市民団体等から追求していく必要がある。

同時に、関係者は時間が足りないと言わないで、間に合わせるようにより費用が節約できるデザイン変更を速やかに行って欲しい。要するに、歳出を抑制する条件の中で、東京五輪・パラリンピックの実現であり、国民に余計な負担をかけるイベントにしてはいけない。

Tuesday, June 23, 2015

How Much is RM42 billion?

1 Malaysia Development Berhad (1MDB) is accused of accumulated debt of RM42 billion. 1MDB is a government owned company hence if it actually owed RM42 billion, then what is the magnitude of that debt?

Every rakyat will have to bear an average of RM1,400 (excluding interests). This amount is equivalent to 6% GST paid to the purchase of goods and services worth RM23,333, which is about 10 months of average salary for a newly university graduate.

Malaysian federal government budget expenditure for development in 2015 is about RM50.5 billion, and hence RM42 billion of 1MDB debt is equivalent to 84% of that budget allocation. With that amount of money, Malaysian federal government can allocate it to about 4 times of budget for the Prime Minister Department (RM13.0 billion allocation in 2015 budget), or about 10 times of budget for Ministry of Education and Ministry of Higher Education (RM1.64 billion and RM2.64 billion, respective, in 2015 budget), or about 26 times of budget for Ministry of Health (RM1.60 billion in 2015 budget). In anyone case, Malaysia will surely be better off in terms of its development quality.

The estimated GST revenue in 2015 is about RM23.2 billion, hence 1MDB debt is worth 1.8 times of that revenue. Also, assuming a low cost housing for low income people is worth RM100,000 per unit, then RM42 billion can build 420,000 units that approximately can house 1.6 million to 2.1 million rakyat ( a family of 4-5 people per unit). The beneficiaries are about 5-7% of Malaysian population.

These are a few illustration of the magnitude of RM42 billion that call for serious attention from rakyat. If 1MDB debt is a false allegation, every rakyat will surely be relieved. If otherwise, every rakyat will surely be worse off for having to bear RM42 billion in the coming years.

Thursday, June 18, 2015

私立大学への補助金

一般的に大学生の卒業要件は4年の在籍期間と124単位の修得である。 この二つの要件が満たされれば、○○学士という学位の資格が与えられる。言うまでもなく、それを修得するのに金が必要である。私立大学文系の学生は入学金、授業料、そして設備費等を支払、4年間では約500万円の費用となる。

勤務先の大学では、1単位とは講義45分、予習と復習それぞれ45分、15回分を基準にしている。一つの授業は2単位となり、それが講義90分、予習・復習90分、15回分から構成する。単位の合否について平常授業の評価、調査レポート、期末試験の3つの形態もあれば、出席や授業への参加度合いに加えて期末試験の結果を総合に評価する形態もある。いずれにせよ、受講生は単位を修得する最低要件は講義への出席、かつ予習と復習をしなければならない。

しかしながら、多くの学生は講義に出席するが、予習・復習をしない。または、多数の学生は講義に出ても居眠りしたり、スマートフォンを弄ったりし、講義と関係のないことをしたりすることが多い。中でも、ノートやテキストを持たず、あたかもどこかに遊びに出かけるつもりであったが、予定が変更されてキャンパスにやってきた感じの学生もいる。これは勤務先の大学の特有な状況ではなく、日本の大学が置かれている平均的な状態であると言って過言ではない。かつて教育は投資であり、大学に進学すれば、将来、より高い収入が得られ、平均以上の生活水準を享受することができると行動されていた。しかしながら、生憎現在多くの大学生は大学への進学は消費の一環であり、キャンパスライフは青春時代のレジャーランドとなってしまった。

自らか親かの意思で大学に進学し、授業料などの支出は負担して所定の要件を満たせば、立派な大学卒という学歴を修得するのは結構なものである。その観点から教育は投資か消費かのいずれでも良いと誰でも思う。しかしながら、実際に私立大学が個々の学生から徴収している入学金、授業料および施設料のみで教育の費用を十分に賄うことができないという事実は意外に大学生および学費の負担する親や保護者が知らない。大学に進学したい若者に対して負担可能な費用を公平に設定したり、教育は正の経済外部性という性質の観点から政府が補助金を支給したりしている。勤務先の大学は一人あたりの学生に対して政府から(文部科学省の予算として)約17万円の補助金を受けている(一般補助を特別補助)。したがって、4年間では一人あたりの学生は約68万の補助金を受けていることになる。

このような所得の再分配は教育が投資であるならば安い補助であると言っても良い。ところが、教育は消費であると考える場合、補助金は学生のレジャーランドへの入場券として支給されるのは無駄な所得再分配となる。財政赤字の累積は1,000兆円以上の状況に、少子・高齢化が止まらない経済社会の趨勢で、今後歳入増が見込めず、むしろ歳出が増加していく。こうした情勢の中で、歳出の削減に寄与するために、私立大学の補助金給付を取りやめるべきである。さらに、その措置によって大学へ進学する費用が高まり、その支出の価値も上がり、個々の大学生が 学費の負担は貴重であると悟るのであろう。




Tuesday, June 16, 2015

Dollar/MMK for Thought

On 29 May, the Central Bank of Myanmar (CBM) issued two circulars with immediate effect. The first circular asks governmental agencies to use Kyats (MMK) instead of US dollars (USD) for their transactions. The second circular is a policy to limit the withdrawal of US dollars to $10,000 per week for all people and organizations in Myanmar except a few international organizations such as embassies, UN agencies, bilateral aid agencies and international NGOs. For the formal, we applaud the CMB’s decision. MMK ought to be the medium for all financial transactions in Myanmar. The latter is controversial if not unfitting for the present economic situation in Myanmar. We anticipate this intervention will cause the development of black markets for exchanging MMK and US dollars.

U Mya Than, Chairman of the Yangon Foreign Exchange Committee, told Myanmar Times that “the necessity of using foreign currency for local payments tends to make exchange rate fluctuations worse. Some people speculate by buying lots of dollars or withdrawing massive amounts from their accounts that they do not actually need.” This statement has merit but it does not address the underlying reason of why people are keeping USD instead of MMK. The problem lies on the people’s confidence on MMK. Fundamentally, the confidence is strictly related to the stability of the purchasing power of MMK. This means the price level viz. the inflation rate. Myanmar monthly inflation rate has ranged between 6.5% and 7.5%, which is exceptionally high. This implies value of 1,000 MMK in May depreciates to 992.5-993.5 MMK in June. Or, a basket of goods that costs 100,000 MMK in May will require 106,500-107,000 MMK to purchase. Hence most people and firms incline to hold USD that does not devalue or it fluctuates at a very narrow band and thus it is the safest medium for savings. Put differently, USD100 in Myanmar has the same purchasing power over time disregards with the inflation rate.

Moreover, MMK has depreciated because the demand of USD has risen in the last two years. According to the CBM’s published information, the reference rates of MMK per USD on 13 August 2013 was 994 MMK and this rate has depreciated to 1,095 MMK on 4 June 2015. The daily turnover volume of USD on 13 August 2013 was merely $300, and it rose to about $5.4 millions on 18 December 2014, subsequently it went up to about $4.3 million and $2.8 million on 10 April 2015 and on 4 June 2015, respectively. At the same time, according to other source of estimate, exports were $874 million while the imports were $1,373 million, a trade deficit of $499 million. This figures show the rise of USD demand in Myanmar, which caused the depreciation of MMK.

By imposing a weekly limit of USD withdrawal will undoubtedly encourage the formation of black market exchange. Because of the CBM’s restriction, anyone who wants to have more than $10,000 transaction a week will have to seek an alternative source, which is the black market exchange. No matter how the authority wishes to restrict the availability of USD, people in market place certainly have the ability to source it informally. The restriction itself is a good policy intention, but it is a wrong instrument because it causes distortions in the foreign exchange market. Thus, the CBM should reconsider its latest approach and re-design a more appropriate measure to curb excessing demand of USD.

There are at least two alternatives. Firstly, the CBM ought to resort to interest rate in stabilizing prices and output level. Presently this measure might be difficult in Myanmar considering the CBM’s capability but this must not be a reason in avoiding the use of this policy instrument. Secondly, the restriction of USD has to be targeted at those who are not in immediate needs. More specifically, USD ought to be made available to people/firms who require that foreign currency for business transaction. For example, the CBM could allow those people/firms in export sector to exchange MMK with those people/firms who are dealing with imports. Bench marking the availability of USD by based on performances is a means for facilitating market coordination of the supply and demand of USD and MMK in the foreign exchange market. Insufficiency of USD because of trade deficit can be compensated by the rise of inward direct investments. In these contexts, we urge the policy makers in the CBM to modify its intervention by introducing those measures that are discussed here.

Monday, June 08, 2015

日経と読売:「大本営」の一部になった!?

6月4日に衆議院「憲法審査会」で与野党両方から推薦された3名の憲法学者が共に、「安保法案」は違憲であると明言した。つまり、今の国会で審議されている「安保法案」は立憲主義の原則に反していると指摘しているのである

この重大な意見が述べられたにもかかわらず、それが。日本経済新聞と読売新聞はそれぞれ4日の夕刊および5日の朝刊の1面記事にならず、中の記事として小さく取り上げられた。東京新聞は4日の夕刊と5日の朝刊の1面記事として大きく取り上げられた。

安倍晋三 は総理大臣として返り咲きになってから、日本経済新聞社と読売新聞社の両者共アベノミクスや安倍政治思想等と共鳴し、読者に対して安倍晋三を親しませる好感な記事を掲載してきた。3人の憲法学者の「憲法審査会」での明言は「安保法案」を支持していない多くの国民にできるだけチューン・ダウンしようとしていた。この行為は決してメディアの説明責任を果たしていないと思わざるを得ない。かつてあの戦争に関しても、メディア関係者は戦争の実態を報道せず、「前線異常なし」という「大本営発表」の形で帝国政府を手伝った。日経や読売は歴史を学ばないので、やはり愚者である。ただ、毎日新聞と朝日新聞を読んでいなかったので、議論の対象外であると付記する。

国際平和への貢献に関わる「安保法案」の必要性または重要性を全く否定するつもりはない。問題にしているのはその立法のプロセスである。つまり、立憲主義の原則を反しているから問題にしているのである。

いまの憲法は 施行して丁度68年になり、それを下に日本は国際社会において最も平和を愛する国の一つとなり、日本人と国家の誇りである。この68歳になった憲法は絶えず激動する国際社会の平和を保つことが困難となったと為政者が認識しているならば、それを国民に訴え、説得した上で、憲法を改正して正当に集団的自衛権を持つようにすれば良い。憲法改正は国民の賛同が得られそうにないという理由で、「安保法案」を国会で制定しようとする行為は認めるべきではない。


Friday, June 05, 2015

6月4日:中国について思うこと

本日は6・4天安門事件の26周年になった。その事件に中国の民主化を「運動」した犠牲者の数は未だに明らかにされていないのみならず、犠牲者への責任所在も藪の中にされたままである。その事件で亡くなられた人達のご冥福をお祈りします。合掌。

ところで、1989年6月4日に生まれた中国人は26歳以下であり、その数は約4億人であると推定される。また、その事件に参加した多くの人達は大学生(当時)は45〜55歳となっていると想像する。当時一人あたりの所得は10万円未満であったが、いまではそれが約90万円に達し、26年間に9倍の増加となった。所得の増加に伴い、 老百 姓にとっての経済自由度も増してきたが、政治的な自由は依然として制限されている。

天安門事件の後、所得の向上は「共産党王朝」の崩壊をもたらし、その結果中国は分裂するとドゥームセイヤース(doom sayers、災厄を予言する人)が指摘してきた。が、生憎その兆しが全く見当たらない。むしろ、所得が向上した中国人は「愛国心」の誇りが高くなるにつれて、国家・共産党の指導者は経済力と「愛国心」の増大を背景に近隣諸国との領土領海問題をめぐって実効支配しようとしている。つまり、中国は経済力+「愛国心」によって自信が倍増し、それが領土領海問題の現状を変えさせる力となりつつある。

各当事国は自らの外交や軍事力でも中国の力を歯止めすることができないのは明らかである。当事国はそれを抑制する対応はアメリカに期待をかけるしか方法がないとよく言われている。中米の衝突は避けたい一方、中国の膨張力を抑制したいという相反の関係が果たして成立するだろうか。さてどうなるか悩ましいものである。

Sunday, May 31, 2015

Malaysian economy catching up with Singapore: Back-of-the-envelope calculation

Prime Minister Dato' Sri Najib Razak presented the 11th Malaysia Economic Plan (MEP) for 2016-2020 to the Parliament on 21 May 2015. This plan is titled Anchoring Growth on People. Essentially, this 5-years plan envisages that per capital gross national income (GNI) will expand to RM54,000 (US$15,690) from RM36,937 in 2015 in current price. In order to achieve this target, Malaysian government has set an annual growth rate of 5-6%. The anticipated result will make Malaysia as a fully developed nation by 2020, which is defined as per capita GNI above US$15,000. The target is consistent with the goal set forth in Vision 2020 launched in 1991. The projected annual growth rate over the next 5 years is realistic and achievable if all ingredients prepared for the growth menu are fully utilized.

Having said that, however, the economic strength of Malaysia in terms of per capita GNI is and will continue to be far behind Singapore. Assuming 5-6% is the potential growth rate, Malaysia may achieve a higher growth rate, say at 7% annually until 2030. Let also assume that Singapore's economy will growth at 2.1% (the projected annual growth rate of developed nations in the 11th MEP). Per capital GNI in 2013 for Malaysia and Singapore was $10,430 and $54040, respectively. By 2030, Malaysia will have a per capita GNI of $32,946, whereas a Singaporean national income will reach $76,940--2.3 times higher.

If convergence hypothesis applies to these two countries, in order for Malaysian per capita GNI to converge to the same level of Singapore by year 2030, Malaysia's annual growth rate would have to set at 12.5% for the period between 2013-2030. This is indeed a herculean task, if not an impossible mission!!

Saturday, May 30, 2015

完全失業率の改善:雑感

5月29日の総務省統計局によれば、4月の完全失業率は3.3%(季節調整値)であり、3月と比べて0.1%の低下であった。また、完全失業者数は234万人であり、前年同月に比べて20万人の減少となった。総じてアベノミクスは雇用環境の改善をもたらしていると言ってよいか。

バブル経済の末期であった1990年1月に遡ってみると、就業者数は6,188万人であったのに対して完全失業者数は139万人であった。 2000年1月にはそれぞれ6,450万人、318万人であった。安倍晋三氏が再び総理大臣に就任した翌月(2013年1月)では就業者数と完全失業者数はそれぞれ6,289万人、279万人であった。最新の数字によれば、2015年4月に就業者数は6,338万人であり、完全失業者数は219万人であった。

これらの数字は一方、少子化・高齢化の観点からみれば、就業者数はまだ減少していない状況を明らかに示している。今後の趨勢を見守る必要がある。他方、アベノミクスは60万人の完全失業者の減少をもたらした。この成果はどう評価するかについて意見が分かれると思う。

アベノミクスの最も大きなウェートを置いてきた黒田日本銀行総裁の「異次元の金融緩和」という側面から評価してみよう。つまり、第一本の矢はマネタリー・ベースで約300兆円となっており、円対ドルの為替レートは40%以上減価されてきた。前者は未だに総合CPIが0.6%となり、2%目標に達していない。後者は輸出依存の企業または海外で直接投資等の収益や所得に依存する企業にとって収益が拡大し続いている反面、輸入依存の企業や民間消費等にとって 財・サービスが高くなってきたのは多くの人々が実感しているに違いない。

アベノミクスの第一の矢は約300兆円の金融緩和は日本の資産価値を約40%に減価させた一方、60万人の雇用増加をもたらし、一人あたりのコストは約5億円であるという計算になる。この評価の仕方は極端であるかもしれない。ともかく、アベノミクスに「万歳」と三唱をするまい。



Tuesday, May 19, 2015

Malaysia: why not aims higher?

PM Najib Razak argued that "Malaysia is not as corrupted as international media claims" on 18 May. For details, read this FMT's article.

PM Najib Razak rationalized his statement by elaborating that Malaysia has improved three ranks higher to 50th in Transparency International's Corruption Perception Index 2014 (CPI) . Also, he cited the World Bank's Ease of Doing Business 2014 (EDB)  that Malaysia is ranked 18th. He also emphasized that "Bloomberg has rated Malaysia as the 5th most promising emerging market in 2015 and the only ASEAN country in its "Top 10.""

This blogger insists to compare Malaysia with Singapore. As such, Singapore is ranked the first in EDB, whereas it is ranked 7th in CPI. If Singapore have achieved such impressive results, why not Malaysia? This is not a "RM42 billion" question!

It is indeed disappointing that as the Malaysian leader, PM Najib Razak did not make a case that Malaysian must not be satisfied with its present rating by EDD, CPI and Bloomberg. Instead, he ought to have pushed the country to strive for TOP 10 lists of ranking.

Insha'Allah, Malaysia surely can delivers better results or should fellow Malaysians continue to chant Malaysia Boleh lah....!!!??

Friday, May 15, 2015

PISA Results: Awakening Call for Malaysia!?

OECD Program for International Student Assessment (PISA) 2012 shows that 15 years old Malaysian are far less capable than Singapore in understanding and applying their knowledge in mathematics, reading and science.

Malaysia is ranked 52 out of 65 countries in Mathematics. OECD average mean score in this subject is 494. Malaysia scored 421 whereas Singapore is 573 and is thus it is ranked 2nd. As for reading, OECD average mean score is 496. But Malaysia's score is 398 whereas Singapore is 542. In science, Malaysian students achieved 420 whereas their peers in Singapore attained 551 vis-a-via OECD's average of 501.

Equally astonishing, not withstanding a higher teachers' salaries in Malaysia--relative to per capita GDP, which is about 210%, the performance of Malaysian 15 years old students did not commensurate to the public resources allocated for. On the contrary, Singaporean teachers' salaries were about 130% but their 15 years old performed extremely well in comparison not only to Malaysia but with other 64 countries. Thai students even performed better than Malaysian students with with lower teachers' salaries, i.e., 125% of per capita GDP.

Malaysian policy decision makers and legislators are shocked of the Malaysian students' performance in PISA. For example, DPM cum Minister of Education Muhyiddin Yassin expressed his shocked--"The issue that we are facing........is why our education system is not as advanced as developed countries despite the huge funds being pumped into the education." Furthermore, MP Ong Kian Ming raised his concern--".........we are far from being anywhere close to a 'world-class' education system at the primary, secondary or tertiary levels."

My previous posting highlighted why there is a huge differences Malaysia and Singapore in terms of development level being measured in GDP per capita. This broad query indeed applies to many other problems (such as 15 years old capability in mathematics, reading and science) in Malaysia. It is hoped that PISA result is the awakening call for Malaysian leaders and policy decision makers in undertaking measures to improve the social economic situations that are indeed objectively far from satisfactory!!

Tuesday, May 12, 2015

Malaysia and Singapore: Why the Difference?

When Malaysia and Singapore separated in 1965, their economic conditions were almost the same. But 50 years after, the economic strength of Singapore is greater than Malaysia. GDP per capital at current price for Malaysia and Singapore was US$10,538 and US$55,182, respectively, in 2013. Singapore is five times higher than Malaysia.

In terms of constant 2005 US$, it was US$1,173 and US$2,915, respectively, in 2013. In purchasing power parity 2001 international dollar, it was $22,589 and $78,237, respectively, in 2013. The graphs below show the distinct differences between the two countries.

Both countries were British colonies and thus inherited with quite similar political and economic institutions at the time of their independence. However, those initial conditions did not warrant a similar economic performances over time. Is this different outcome the result of leadership or the outcome of different economic policies or a combination of these two broadly defined factors?

Most likely, it does not require a genius or a Nobel economics laureate to explain the underlying reason. Instead, it is obvious that the citizens in both countries could explain what made the difference quite easily.






Saturday, May 09, 2015

Historians' Open Letter to Mr. Shinzo Abe

On 7 May, 187 historians--including renowned scholars like Ronald P. Dore, John W. Dower, Akira Iriye, Tetsuo Najita, Ezra F. Vogel--have written an Open Letter to Mr Shinzo Abe ("Open Letter in Support of Historians in Japan").

Excerpt:

"This year presents an opportunity for the government of Japan to show leadership by addressing Japan’s history of colonial rule and wartime aggression in both words and action......"

"The process of acknowledging past wrongs strengthens a democratic society and fosters cooperation among nations. Since the equal rights and dignity of women lie at the core of the “comfort women” issue, its resolution would be a historic step toward the equality of women and men in Japan, East Asia and the world."

Mr. Abe, in preparing your statement for the 70th Anniversary of WWII, it is wise and also will surely be useful by studying [sic.] the speech delivered by the late President Richard von Weizsacker (then President of West Germany) on 8 May 1985.

If not, then you will be judged as: "only a fool learns from experience, the wise man learns from history."

Friday, May 08, 2015

イエレン議長の発言

米連邦準備理事会(FRB)のイエレン議長は5月6日に米国の株価は「かなり高い(quite high)」と指摘した。イエレン議長の発言は株価の割高に対する口先介入であろう。その結果、6日のNYダウは-82ドル、7日の日経平均は-239円、香港ハンセンは-350HKドル、上海総合は-117元、ロンドンのFTSE100は-46GBP等の主要株式市場の指数が揃って下落した。今後、果たして主要なマーケットの株価はイエレン議場の警鐘を受けて適切に調整されるのだろうかと細心の注意を払いたい。

90年代のITバブル期に、グリーンスパン元FRB議長が1996年末に「根拠なき熱狂(irrational exuberance)」という表現で米国の株高に警鐘を鳴らしたが、株高の趨勢は2000にかけて続いた。株価とは将来の期待利益から形成される。その期待感は株の売手と買手各々によって異なる。口先介入はその期待感に対して影響を与えようとしているが、現実に株の売り買いという需給の調整に及ぼすのに時間が要する。したがって、グリーンスパン氏の警鐘は無視されたままに株価が上昇し続いたのである。

イエレン議長の警鐘は恐らく短期的に効果がないと考える。上述したようにマーケットの株価指数は揃って下落したが、それも極短期間(一日二日程度)の変動であるに違いない。米国の株高は実物経済における各々関係企業の期待利益を反映されているとは限らない。最も株式市場への資金流入は先進国・地域の0.0〜0.5%の金利、ならびに量的緩和によって引き起こされた結果である。株の保有者(購入者)は有り余った資金を株式市場に投資し、金利より高い配当と株価のキャピタルゲインの両方から利益を追求しようとしている。その結果、株価は実物経済と乖離し、株の投資家は自己 充足的予言(self-fulfilling prophecy)の行動を取ってしまうのである。つまり、皆が株に投資するから株価は上昇し、その結果、株価は現実に上昇するに違いない。

では、その状況が未来永劫に続くか。否、上がっていく物体はからなず落ちてくるという物理法則と同じく、上がった株価は必ず下がってくる。時間の問題である。イエレン議長の発言は割高の株価が調整されるかについて筆者は否定的である。むしろ、それではなく、何かの引き金で割高の株価が調整され、しかもその調整は行き過ぎたりする可能性が多いにあると思う。その際、皮肉的に多くの人々が婆を引くのである。


Thursday, May 07, 2015

The Rise of Renminbi

The Financial Times on 5 May has an article entitled "China share in global indices set to rise."

You can read it in less than 5 minutes. Quite persuasive in terms of Renminbi long-term value and its increasing role in the international economy. If you are convinced, perhaps you should park your savings in Renminbi-denominated assets.

Oops, standard disclaimer applies here: "this article is not, and should not be regarded as investment advice or as a recommendation regarding any particular investment or course of action."

インフレ率2%の達成時期は2016年の秋に!?

4月30日に黒田東彦日本銀行総裁が2013年4月初旬より実施してきた「異次元金融緩和」は当初2年間を目処にしていた2015年中に2%の物価上昇率の達成を2016年度前半(つまり、2016年秋ごろ)に先送りしたと明言した。2年間にマネタリーベースでは約275兆円の資金を市場に供給していたにもかかわらず、2%を目標としてきた消費者物価上昇率を達成することができなかった。

経済学は社会科学の女王と呼ばれているが、自然科学と異なり、経済政策の成果を予測したり、あるいは意図にした目標に導いたりするのは至難の業である。とは言え、黒田東彦総裁は決して自らの目標達成意識を崩したわけではない。むしろ、黒田氏は国内外の講演内容を確認すれば、「異次元金融緩和」政策は人々の「脱デフレのマインドセット」への転換、「失業率の改善」と「春闘」での賃上げ等は着実に2%のインフレ目標を達成するという強気を崩さない姿勢を見せている。しかも、目標の達成時期がずれ込んだ最大な理由は原油安であると強調されている。これは黒田氏の信念であるかもしれないが、日本経済にとってコスト・ベネフィットはどうなるのかと危惧を抱えるのは筆者一人ではないと思う。

Tuesday, April 28, 2015

Acknowledgement

尊敬的各位親朋好友、各位會友、各位来賓、

我是劉心義、故人的長子。我代表我母親、姉妺、弟弟和我們的家人対各位蒞臨我父親的追悼會表示尊心感謝。

還有、 我也代表我們的家人特別的尊心感謝創價學會吉隆坡分會PJ243支部旳各位會友替我們的父親勤行和祈念父親即身成佛向着靈鷲山出發、向日蓮大経人報告、今生廣布使卻完成。以青純的生命出生在有御本尊的地方。

我親愛的父親因多年的糖尿病、高血壓等影響的病、醫治無效、所以仙逝。我們非常痛惜和非常悲哀。但是 、這三天𥚃我們家人看到各位親朋好友、名位會友対我父親的闋心、支持、尊敬以及愛載、我父親的上天之靈一定非常的欣慰。在以、我們再次表示深深的感謝。
我們最親愛也最尊敬的父親對兒女的教育非常有關心和帶着搖遠的眼光。従1983年、父親把我們兄弟姊妹都送去海外留學。去了日本有4人、去了濠州有2人、去了美國1人。結果,父親栽培了4個博士、2個碩士、1個學士。這是父親留給我們最貴的財產。我們的父親雖然脾氣壞、但是他是非常好的父親和丈夫。他是常嗎我母親、但是也很疼愛她。

尊敬的各位親朋好友、各位會友、各位来賓、

我的父親向新的旅途出發了、我們的家人切切傷悲。但是、父親把過去的自己解放了。所以我們父親可以有自由的開始。

親愛的父親、你好好的享受你的自由吧。
 
謝謝各位。 

Friday, April 24, 2015

My Father

It is with the greatest sadness that my father—Lau Choon Kit—has passed away in the morning of 23 April at the age of 78 years. He was the fourth child of Chinese immigrants from Fujian Anxi. Before he married my mother, he was a primary school teacher in Kuala Lumpur. He later started his own business which he experienced both good and bad times. He retired at a relatively early age for health reasons but he was always positive about life. He has dealt with his diabetes and related illness gallantly in recent years in general and in the last two weeks in particular.

He had always cared about his children’s education. He had never coerced us in taking up specialties of his choice but he gave us visionary guidance in terms of our study abroad destinations. As a consequence, our seven siblings were spread out across the Pacific—in Tokyo, Los Angeles, Sydney and Malaysia—from 1983. I have always joked with him that: “Father, you are more far sighted than all the leaders from APEC, because you have Lau family’s branches in key places at the Pacific Rim” and he always noted smilingly. He was always proud of his seven children’s attainment--four Ph.D. (two from Japanese universities, one each from an American and an Australian university, respectively), two Masters (Japan and Australia), and one undergraduate (Japan).

The siblings are so grateful for his care and love, without which, we could not have achieved what we are now. Although he did not live an extravagance life but he has always feel more than luxury to watch our achievements. Our family will certainly miss him more than words can say, particularly the thunder of his voice. Although we mourn him with great sorrow, but at the same time we also cheer him for embarking on a new journey. “Father, your memory will live on with us forever. May you look over us—just like you have always done—from the other side ”

 “I don’t know what they are called, the spaces between seconds– but I think of you always in those intervals [sic.]” ― Salvador Plascencia, The People of Paper

Tuesday, April 21, 2015

東京大学月次物価指数とデフレ脱却

黒田東彦日銀総裁は4月19日に米国メネソダ経済クラブにて講演を行った。黒田総裁は前年比の消費者物価上昇率(CPI)が0%に落ちたが、基本的に2%のインフレ目標に向かって上昇していく傾向にあると主張した。今後企業側が20年ぶりに実施する賃上げ(ベースアップ)はデフレ経済の終焉が近づく兆しであると強調した(黒田東彦講演原文)。

黒田総裁は自らの2013年4月に実施してきた異次元の金融緩和(量的・質的金融緩和)に対して楽観的である。2%のCPI上昇率は持続的に維持できない現状の動向が2015年度内に果たしてデフレ脱却が実現できるのかについて懸念されている。2015年1月〜3月現在の東京大学月次物価指数はそれぞれ、-0.39%、-0,48%、-0.19%(対前年同月比)であったのに対して、総務省のCPIは2015年1月では+0.49(対前年同月比)、2月では+0.44%であった。

そうした実態の中で、東京大学月次物価指数を構築した渡辺努教授は5月号の『文芸春秋』に「東大指数でわかった デフレ退治は進んでいない」というエッセイを寄せた。当エッセイによれば、日本経済のデフレは決して黒田総裁が主張している基調的な脱却状態にないようである。

黒田東彦総裁殿、「オオカミ少年」にならないように。。。。

Monday, April 20, 2015

AIIB:日米の執着を捨ててほしい

4月16日〜17日にワシントンで開催されたG20の財務大臣・中央銀行総裁会議にIMFの改革に関して米国政府は議会の批准が得られそうにない状況下で、G20の議題以外でAIIBの創立に関して中国をはじめ加盟を表明した国々が盛り上がったようである。

日米両国の財務省は依然としてAIIBは「国際スタンダード」のガバナンスや案件審査基準の透明性等を確保するよう再度牽制した。日米両国はAIIBのガバナンスや透明性に疑問を投げかけるのはやはり中国のイニシアチブによって国際金融秩序における主導権が脅かしていると警戒しているからである。

米国主導の「国際スタンダード」(日本も誠実に就いている)は中国や新興経済諸国の台頭と共に変わってきた国際経済のダイナミズムにとって必ずしもベストプラティスではなくなりつつある。G20のうち、G7を除く関係国は変貌した国際経済に相応しいベストプラティス、つまり既存の国際スタンダードの改善を求め続けてきたが、米国の硬直な態度で国際金融アーキテクチャーの再構築が進まない状況である。

以前も主張した通り、日米両国はAIIBがアジアの発展に役に立たせるために、加盟国として「内部」からベストプラティスの確立に関する関与やノーハウ・経験を共有すべきである。中国のリーダーシップを認めたくないが故に、ステレオタイプ的に「国際スタンダード」を言い訳にすべきではない。

実に既存の「国際スタンダード」に変わりうるベストプラティスがAIIBによって確立する可能性を否めい。なぜならば、絶えずオルタナティ・ブプラティスを追求すれば、より良い「国際スタンダード」(または国際的ベストプラティス)の確立に寄与するからである。イグナーツ・ゼンメルワィスというハンガリー人の医師が19世紀の半ばに手洗いによって産じょく熱を防止できる方法の普及はまさに伝統的なプラティスを覆した実例のように、中国主導のAIIBは新しい「国際的ベストプラティス」を確立してほしい。日米両国は執着を捨ててAIIBへ加盟することが望ましい。

Sunday, April 19, 2015

電発再稼動を待った:拍手

筆者は原発反対派である。安部自民党政権は2013年から稼働が止まっている原発施設の再稼働を急がせている。原発反対派は2018年まで衆議院では292議席、参議院では115議席を支配する自民党は原発の再稼動をもはや政治的プロセスで止めることができない状況にいる。

414日に福井地方裁判所が関西電力が再稼働を行う予定であった高浜原発34号機の運転を差止する仮処分の命令を下した。原発反対派にとって朗報であり、今後も司法の判断は政治や行政からの原発推進に歯止めをかける期待となろう。その判決に拍手しよう。

福島原発事故以来、日本国内で原発の使用について賛否が分かれている中で、安倍政権は電力コストや温暖化防止等で原発は効率的なエネルギー源であると主張し、福島原発事故のような事故を再発させないために、原子力規制委員会によって従来より厳格な規制基準をもとに原発の安全確保に関わる基準の審査を通じて原発の再稼動を目指してきた。

原子力利用の安全確保に関わる新基準・規制の審査は中立かつ専門家の知見に基づいて行われている。しかしながら、電子力規制委員会という専門家集団は原発は「絶対安全」であると判断することが極めて困難である。むしろ、「絶対安全」というのは100%の意味ではなく、限りなくそれに近い確率で判断せざるを得ない。

統計学的な観点から解説すれば、歴史的な事実や科学的シミューレションの結果から原発事故が発生する」という帰無仮説を棄却し、「原発事故が発生しない」という対立仮説を採択する例えになるのである。それはしばしば第1種過誤(タイプ1エラー)の判断に陥る。いうまでなく、原発事故という事象を確率的な実験として行うことができないので、「原発事故が発生しない」という帰無仮説が5%とか、1%0.1%とかの有意水準を確認することができないのである。

民主主義の社会では、原発利用は政治的プロセスによって合意形成される。その推進派となる政治家は原発に関する利用およびその利用が絶対安全であることを確保するための基準設定と審査に専門家集団という行政的な判断に委ね、その決定に原発利用の事業者に法的な義務を課した上で、当該事業者は推進派の政治家と共に原発施設を置く立地の地方自治体と当該住民の合意を取り付ける。このプロセスは民主的な手続きを踏まえているに違いないが、原発施設等を置く地域における反対者や万一原発事故が起きた場合に影響を及ぼす立地以外の地域における反対派(政治家と住民を含む)にとって政治的なプロセスにおいて阻止することができない。これは正に原発利用の反対派にとって術がない現実である。

原発事故は自然災害や人為ミスによって引き起こされることが自明であるのに、政治、行政、事業者、そして住民の一部が「絶対安全」や「科学技術万能論」という原理主義的な判断を委ねているのは危険が孕む。また、いわゆる確率的に100%の「絶対安全」を確保できない状況の中でも、0.000000001%(つまり、限りなくゼロ%)の確率で事故が起きた場合にカタストロフィの結果をもたらすことがあり得る。そのような可能性を排除するために、今回の福井地裁の判決は民主主義のプロセスに的を射るのである(福井地裁判決全文)。

当判決に対して原発利用の賛成派から同様に論理的に反論し、しかも原発が完全に止めたら、国民が高い電力コストを負担せねばならないと声高に叫ぶ。原発の廃棄物処理とそれの安全確保に関わるコストを計算に入れれば、原発の電力は決して安くない。それを除けば、短期的にそうなるのは確実である。しかし、国民は原発に誘惑されずに、敢えて省エネルギー行動で、将来よりコストが見合う代替エネルギーの出現を期待すれば良い。国民が省エネルギーの行動に転換すれば原発利用に代わる最も良い対策である。政治家は原発利用の少数なあ利益団体のためではなく、国民の安全かつ原発の代替エネルギーを確実に生成させる技術開発の推進に努めるべきである。

Wednesday, April 15, 2015

Professor Stiglitz's View on AIIB

Professor Stiglitz applauds those Western countries that have decided to join AIIB as founding members. Read his article: "Asia's Multilateralism."

Saturday, April 04, 2015

Thailand, but not Malaysia, why?

On 3 April, Japan Times reported that "US leads criticism of Thai junta marshall law replacement."

Malaysian government has relentlessly use the sedition law to arrest the opposition politicians, human rights activists in order to keep their grips on political power. Why the US government is not voicing its concerns to Malaysian government regarding human rights, civil liberty, rule by laws? Maybe because BO and NR have become golf buddies....

Friday, April 03, 2015

AIIB: China's Responsible Engagement in Economic Development in Asia

The US has decided not to become a founding member of the Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB). AIIB will be a new multilateral financial institution that aims to provide long term resources to finance infrastructure development in Asia. Mr. Jack Lew, US Treasury Secretary says that the AIIB will not achieve a governance and lending practices that are of the highest global standards. It is quite obvious that the US has a fundamental belief which is only under her leadership that a multilateral institution (financial or others) could live up to the highest global standard of governance. Japanese government obediently shares similar belief with the US. However, the UK, one of the US closest allies, has decided to participate in establishing AIIB as a founding member. This decision has made the US unhappy. UK's decision indeed should be applauded for it has triggered other G7/OECD countries to sign up for AIIB. Presumably, many of them would had initially wanted to participate but they were afraid to be rebuffed by their big brother--the US.

Mr. Martin Wolf, the Chief Economics commentator at the Financial Times, in his regular column on 25 March, says that the US does not want the AIIB to be the first multilateral institution to challenge her dominant role in international economic landscape (Martin Wolf. "It is folly to rebuff China's bank"). Undoubtedly, this is the truth about the US refusal to join as a founding member of AIIB.

China is the second largest economy and she still has a relatively huge potential to achieve a higher growth rate than any country is indisputable. Thus, for a better or for a worse, the US and other advanced countries would have to accommodate that rise of China which is inevitable but it is beneficial for the international community with mutually constructive engagements.

Thursday, April 02, 2015

日本のAIIB参加見送り:間違った政治判断

 日本政府はアジアインフラ投資銀行(AIIB)への参加を見送った。この決断は3月23日のブログで論じたように、AIIBのガバナンス体制や投資案件の審査基準が明確でないためにである。さらに米国はIMFや世界銀行、そしてアジア開発銀行(ADB)などの地域国際金融機関の主導と対峙する懸念があり、AIIBの参加を見送ったため、兄貴の意向を逆らえないというウラ事情もあったのだろう。

 3月31日に51カ国・地域が創設メンバーとして参加を表明した。G8のうち、日本、米国、カナダを除いで5カ国、先進国クラブであるOECDの34か加盟国のうち、半分以上の国々がAIIBの創設メンバーとしての参加を表明した。多国間の金融機関となるAIIBは中国の主導によって創設されたが、当国の独占は考えにくい。

 日本政府(より正確に言えば、財務省の役人)の主張しているガバナンスや審査基準の不透明である懸念は決して問題に当たらない。なぜなら、AIIBの創設メンバーの中に先進国や新興経済諸国が多数に参加されているので、当該組織のガバナンスや案件の審査基準などは国際スタンダードにならざるを得ない。また、これらの国々はこれまで国際金融機関との関わりで蓄積した経験やノウハウも生かされていくと期待することができよう。そうしてみると、日本政府の懸念は実に心配不要である。むしろ、日本は表明した国々と一緒にAIIBを立派な国際金融機関を育て、さらにはIMF、世界銀行、ADB等の国際金融機関と補完的な役割を演じられるように誘導していく役割を演じてほしい。日本は「名を捨てて実を取るべき」である。


Wednesday, March 25, 2015

Weak Yen and Strong Dollar: Mutually Exclusive

Mr. Haruhiko Kuroda have been asserting that weak Yen is good for Japanese economy. However, Professor Paul Krugman argues that strong Dollar is the weakness of the US economy in his weekly column in the New York Times--Strength is Weakness (13 March 2015). Weak Yen means strong Dollar and vice versa. These two currencies are mutually exclusive, so who is correct? That is the $1 or ¥120 question..........

Professor Paul Krugman's article: http://www.nytimes.com/2015/03/13/opinion/paul-krugman-strength-is-weakness.html


Tuesday, March 24, 2015

国際援助・協力の新展開:ワシントン・コンセンサス対北京コンセンサス

 1945年以降、世界経済の安定的な発展を支えてきた政府間金融機関である国際復興開発銀行(IBRD、通称世界銀行)、国際通貨基金(IMF)、ならびに地域ベースの発展を促進するアジア開発銀行(ADB)やアフリカ開発銀行(AfDB)、そして冷戦後の旧社会主義国であった東欧、中央、旧ソ連地域の体制転換を支援するヨーロパ復興開発銀行(EBRD)等は米国が主導に 西ヨーロッパと日本の協力を得て運営されてきた。これらの多国間金融機関の融資条件や審査基準は先進諸国のスタンダードで行われ、融資対象国は課されるコンディションナリデイに従わなければ、支援を受けることができなかったのである。

 1980代後半にJohn Williamsonという経済学者がラ米諸国は債務危機の救済に米国の国務省や財務省をはじめ多国間金融機関から融資を受けるために新古典派経済学パラダイムに沿って財政規律、貿易の自由化、民営化、為替レートの自由化や規制緩和等の10 分野の経済改革や構造調整を行わければならないと指摘し、またそれらの改革はワシントンの 有識者(政治家、官僚や政策立案者、国際金融機関の代表や研究者等)の間に共通した認識、つまりコンセンサスであると主張した。John Williamsonの主張は米国の政府および多国間金融機関の支援を受けるために、被援助国が「ワシントン・コンセンサス」が定めた改革パッケージを実施することが条件またはコンディションナリディの一部となったのである。

 ところで、中国は経済規模およびその影響力が高まるにつれ、70年前に米国主導の国際協力体制に対して代替する政府間組織の創設を提案してきた。AIIB創設の前にブラジル、ロシア、インド南アフリカと組んで、1,000億ドルの資本金および1,000億ドルの共通外貨準備高の保有をもつBRICS開発銀行(「新開発銀行」と称されている)を創設した。さらに、中国は400億ドルを投じて「シルクロード基金」を創設し、その目的は中国と中央アジア諸国を繋ぐシルク・ロード、および中国とアフリカを繋ぐ海洋の通商ルートの経済圏の発展を支えるインフラ整備を支援することである。

 中国の積極的に国際経済協力や資金援助を実施していく中で、「ワシントン・コンセンサス」と対照に、自らの発展経験に基づいて「政府主導の開発主義 」、「被援助国の国情に対する尊重」、「援助国からの条件付きの拒否」等のあり方で資金援助を受けなければならないと主張している。これらはいわゆる「北京コンセンサス」である。中国は北京コンセンサスで新たな国際援助・協力の理念を掲げ、これまで米国が主導したワシントン・コンセンサスのコンディションナリディーの押し付けを払拭しようとしている。


Monday, March 23, 2015

アジアインフラ投資銀行

 中国の主導にアジア諸国の経済発展に欠かせない経済インフラを整備するために融資する政府間金融機関となる「アジアインフラ投資銀行(Asia Infrastructure Investment Bank, AIIB)」が創設される。AIIBの資本金は1,000億ドル(約12兆円)とし、中国は500億ドルの出資を確約しており、最大な株主になるよう目指している。
 欧米日の先進諸国は中国の政治的思惑等を理由にAIIBへの加盟を慎重な態度を取ってきたが、英国を始め、ドイツ、フランス、イタリア、ルクセンブルクとスイスは創設メンバーとして参加すると表明した。さらに、オーストラリアが加盟したく、閣僚の承認をまっていると報じられている一方、中国は韓国に対して加盟を促しているようである。
 3月22日現在、創設メンバーとして参加する国は以下の33か国である。
  • 東北アジア: 中国、モンゴル。
  • アセアン10か国: ブルネイ、カンボジア、インドネシア、ラオス、マレーシア、ミャンマー、フィリピン、シンガポール、タイ、ベトナム。
  • 南アジア: バングラデシュ、インド、モルディブ、ネパール、スリランカ、パキスタン。
  • 中央アジア: カザフスタン、タジキスタン、ウズベキスタン。
  • 中近東: ヨルダン、クウェート、オマーン、カタール、サウジアラビア。
  • ヨーロッパ: フランス、ドイツ、イタリア、ルクセンブルク、スイス、英国。
  • オセアニア: ニュージーランド
 残念ながら、日本は米国と同じく、AIIBと距離を置いている。麻生蔵相や菅官房長官は揃って慎重に検討したいと発言している。日本政府の消極さは「AIIBのガバナンス、中でも審査基準の透明性や環境に配慮した融資実施の条件が十分に整っていない」という理由にあるようである。日本にとっての外交や国際経済の相互依存の観点からAIIBヘの参加を躊躇するのは不可解である。中国の主導でAIIBのガバナンスに不透明なものになると懸念しているならば、創設メンバーになって国際レベルのガバナンス体制の確立に手を差し伸べ、世界銀行やアジア開発銀行(ADB)の経験やノーハウの蓄積をAIIBに移転し、当機関の融資案件の形成や審査能力の強化に貢献すべきである、と素直に考える。
 ADBの推計によれば、2010-2020の期間中にアジア地域は約8兆ドル(約960兆円)のインフラ投資の資金が必要としている。この規模の資金調達は容易ではないことが言うまでもない。また、他方、アジア諸国は輸出によって貯めている外貨準備高は約7兆ドルがある。それらの資金は現に決して効率的に運用されておらず、むしろ米国をはじめ先進諸国の国債に投資し、つまり借金しているだけである。
 AIIBは既存の政府間金融機関と補完的な役割を演じるのみならず、アジア諸国の資本で域外諸国の資金を呼び込んで、アジアの長期的経済発展に寄与するのはミッションである。こうした観点からでも、日本は米国の意向ではなく、自らの国益の増大に繋がるAIIBの創設に参加すべきである。

Bangkok Skytrain

A few snapshots of Bangkok Skytrain--Sukhumvit Line.

Thursday, March 19, 2015

中国7%GDP成長目標

李克強首相は2015年のGDP成長率目標を7%に掲げた。日本のメディアはこの目標が中国景気の失速をもたらし、世界経済の最大な懸念 材料であると指摘している。中国のGDPは約1,200兆円であり、7%の成長率は84兆円の増加を意味し、それが日本のGDPの16.8%に相当する(500兆円とした場合)。つまり、中国経済規模が大きいから7%の伸びは、アメリカを除いて他の先進国や新興経済諸国のGDP規模にすれば、かなり大きな割合である。したがって、世界経済の懸念材料よりも、むしろそれが確実に実現すれば、多くの国が恩恵を受けると認識すべきであると思う。

Dr. Vanthana Nolintha

Vanthana Nolintha was conferred a Ph.D. in Economics by the Graduate School of Economics and Business Administration, Reitaku University on 14 March 2015. His doctorate research work was supported by Japan Society for the Promotion of Science, Ronpaku (Dissertation Ph.D.) Program from 2012-14. His thesis title is "The Effects of FDI on Economic Growth and Inequality in Laos."

Congratulation, Dr. Vanthana Nolintha


Friday, March 06, 2015

中国国防予算

 中国の2015年の国防予算は前年と比べて10.1%増加し、約16兆8,500億円の規模となった。その規模は5年連続で2桁の伸びであり、GDP(約1200兆円)比の約1.4%に相当する。日本や近隣諸国、そしてアメリカは中国の国防費の増大が脅威的であると指摘している。より重大なことは国防と直接に関連する様々な予算(国防関連の開発関連予算)が含まれていない側面が多々あり、その不透明性で国際社会が縣念している。

 中国の国防予算額はアメリカに次ぐ世界2位となったが、絶対額やGDP比の何れもアメリカと肩並ぶのはまだかなり時間が要する。アメリカの国防予算は約6,100億ドル(約72.5兆円)、GDP比は約4.3%である。中国の国防予算額はアメリカの四分の一程度である。それに対して、日本の防衛予算額はGDP1%、約5兆円であり、 中国の三分の一である。

 中国は明らかに日本の尖閣諸島や南シナ海の島嶼・海域の領有権をめぐって海空両軍を強化すると同時に、アメリカの軍事力と対峙できるために軍装備の近代化等を図っている。いずれも、日本と東南アジア関係国にとって由々しき事態である。
 

Thursday, March 05, 2015

企業の政治献金

 安倍首相や岡田民主党代表など与野党の政治家は国の補助金を受けている企業から寄付金をもらっているのを明るみになった。もらっている方は「政治資金規制法の規定」が曖昧から禁止の判明ができないと主張し、よって 本意ではないと説明し、寄付金を返却してお詫びして済ました。有権者によって選ばれた公職 にある者は言い訳したり、開き直ったりする行為をしていけない。

 素直に考えれば、補助金交付決定を受けている企業は何千社がある訳でもなく、あるいはあったとしても、リストを作るのは困難な作業ではない。各省庁が補助金交付決定の対象企業に対して企業名、交付決定日、交付金額、交付の内容(利益を伴うか否か)などのリストを公開すれば、国会や地方議会の議員が寄付したい企業の金は白か黒を判明できるのではないかと思う。

 簡単なフィタリング作業であるにもかかわるず、法律が曖昧だから禁止の対象かを判明できなかったりといい抜てはいけない。もっと言えば、判明しかねない企業の寄付金を一切断れば良いという自制の行動をとれば良いのである。
 

Thursday, April 24, 2014

ODAの開発会社への出資に対する異議

4月22日の日経新聞の夕刊に「国際開発協力機構(JICA)は5月にもミャンマー初の近代的工業団地「ティラワ工業団地」の開発会社に10%程度を出資する。開発会社の株主である日本の商社から株式を取得するなどして5億円前後を投じる」と報じている。このような援助資金の拠出に関して疑問を持つ。

ODA(政府開発援助)とは、「政府または政府の実施機関によって開発途上国または国際機関に供与されるもので、開発途上国の経済・社会の発展や福祉の工場に役立つために行う資金・技術提供による公的資金を用いた協力のこと」である(http://www.mofa.go.jp/
mofaj/gaiko/oda/about/oda/oda.html)。これは通常工業団地の整備を通じて工業化を図ることによって雇用・所得の誘発や対外貿易の強化に寄与すると関連する。

ミャンマーのティラワ工業団地について既に2013年に日本政府は200億円の円借款で400ヘクタール分の工業団地を支える基礎インフラである発電所、工業用水、港湾等の整備を支援することを決定した。経済発展レベルが低いため、ミャンマー政府は基礎インフラの整備にあたって民間資金の調達が極めて困難のため、日本のODAを求めるほかない。しかしながら、直接な受益者となる日本企業に対してなぜODAを用いて当該工業団地の開発会社に出資している日本企業から株を取得する必要があるのかに理解を苦しむ。

まず、利益を追求する民間企業は自らリスクを取るべきであり、国民の税金からなるODAがそのリスクの一部を負担すべきではない。国はそのようなリスクの一部を負担すれば、民間企業のただ乗りを助長し、ビジネス展開の判断における慎重さの欠如をもたらす。

次に、ミャンマーにおいて絶対貧困者が多く、彼らは衣食住や医療衛生等のベシク・ヒュマン・ニーズが満たされていないので、開発公社の株式取得に当たる5億円をそれに充当されることがODAの本来の狙いである。

最後に、財政赤字を削減する手立てがない一方、高齢者への社会保障給付が増加する一方の中で、限られているODAを効果的に使用することを考えないJICAは果たして必要なのか。ベシク・ヒュマン・ニーズすら満たされていないミャンマー人を助けないならば、無用なODA支出を削減し、財政赤字の削減に貢献した方が良い。

Wednesday, March 05, 2014

Who is Right? Mr. Abe or The NYT

The New York Times' Editorial on 2 March: "Mr. Abe's Dangerous Revisionism."
http://www.nytimes.com/2014/03/03/opinion/mr-abes-dangerous-revisionism.html?ref=editorials&_r=0

This editorial is a clear indication of how the US--the closest ally of Japan--is scrutinizing Mr. Abe Shinzo's political orientation, which might become a liability to the US.

In response to the NYT's Editorial, Japanese government protested furiously,
http://www.globalpost.com/dispatch/news/kyodo-news-international/140304/japan-protests-new-york-times-editorial-abe

Who is right? 

According to a Japanese news web media, Mr. Abe Shinzo supported a claim by Mr. Takashi Kawamura, the Mayor of Nagoya City, that "that not was probably no such so called Nanjing Incident (literally translated from Japanese)."
http://news4dom.blog.fc2.com/blog-entry-613.html(in Japanese)

Thursday, February 06, 2014

Abe's Active Pacifism

Quote from Bloomberg:

"Prime Minister Shinzo Abe, pressed by China and seeking to strengthen ties with the U.S., is considering Japan’s biggest change in military engagement rules since World War II."


Nationalist PM Abe wants to transform peace loving and war-renouncing Japan to a peace making country that has a strong military capability--which he defines it as the Active Pacifism. Will Abe's self-fulfilling prophecy leads to a higher level of peace and stability in East Asia? Or, it will create more tensions?


Wednesday, February 05, 2014

Another act from "FOA"

Quote from BBC: "NHK governor denies Nanjing massacre

A governor of Japan's public broadcaster, NHK, denies the Nanjing massacre took place, days after a row over Tokyo's use of sex slaves engulfed the new NHK chief."

Read more:
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-26029614

Oxford dictionary explains that massacre is "an indiscriminate and brutal slaughter of many people."

It is not an issue about how many were killed in nanjing, the point is even 30 people were killed instead of 300,000 as being claimed by the chinese, it was a massacre, period.

The assertions--of refuting nanjing massacre or of dusputing the number of people killed--by japanese public figures are truly absurd.

Voltaire said: "those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities." Will the present and future generations of Japanese intelligentsia repeat history??

The "FOA" (freaks of Abe) looks like going down to that path.....They must be stopped...

Saturday, February 01, 2014

Friday, January 31, 2014

BBC: "What Japanese history lessons leave out" by Mariko Oi

Here is an explanation of why there are many Japanese people who do not understand the country's war atrocities.

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-21226068

Voltaire was certainly right: "To the living we owe respect, but to the dead we owe only the truth."

Thursday, January 30, 2014

An Example of the Mis-use of Official Development Assistance (ODA)?

http://asia.nikkei.com/Politics-Economy/Policy-Politics/Japan-opens-wallet-to-push-smart-cards-for-Asian-mass-transit

Does ODA project fit into economic welfare enhancement of Vietnam? Japan International Cooperation Agency (JICA) is throwing the Japanese tax payers money to Japanese and Vietnamese companies who should have undertaken the project on the basis of market principles?

Why should the Japanese tax payers support companies like Sony, NTT Data and Dai Nippon Printing in starting their businesses in Vietnam? They suppose to be risk takers if not risk neutral, but JICA has helped them to avoid business risks in Vietnam because even if the project does not succeed, after all that investment is Japanese tax payers' money!!!


Monday, January 27, 2014

BBC: "NHK boss sparks 'comfort women' row"

The new chairman of NHK--a public broadcaster equivalent to BBC, Mr. Katsuto Momii said, "such [comfort] women could be found in any nation that was at war, including France and Germany." Mr. Momii is a FOA (Freaks of Abe), and no wonder he made a stupid statement to cover Mr. Abe.

BBC reports that: 

The head of Japanese broadcaster NHK causes controversy by playing down the use of sex slaves - so-called "comfort women" - in World War Two.
Read more:
http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-25901572

NHK operates under Japan's Broadcast Law, which ensure that NHK's operations are supported by fees receive from every household and business operator with a TV set.
NHK's official statement says that:
"The receiving fee system ensures NHK’s financial independence, which guarantees NHK’s editorial independence and impartiality.
The duty of a public broadcaster is to deliver impartial, high-quality programs. Programs should never be influenced by the government or a private organization. A wide range of programs and a balanced programming should be also provided, with no influence imposed by ratings or the interests of a third party."
Mr. Momii's statement has disgraced NHK's independence and impartiality as a public broadcaster. That statement is unwarranted, intolerable and inexcusable. He ought to make a sincere public apology and resign immediately. Enough of "FOA" nonsense.

Wednesday, August 28, 2013

「地球儀俯瞰外交」

安倍首相は8月24日~29日の期間中に、バレーン、クウェート、ジブチとカタールの4カ国を訪れ、「地球儀俯瞰外交」を展開している。安倍首相は2回目の首相を就任した以来もう8か月を過ぎ、その間今回の中東・アフリカ訪問を含めて計8回外国を訪問されてきた。安倍首相は月1回の海外出張であり、大手企業の社長以上のペースであると思われる。こればかりか、外務省の幹部や首相の外交アドバイザーは「地球儀俯瞰外交」と名付けている。

「俯瞰」とは、コトバンクのデジタル大辞泉によれば、「高い所から見下ろし眺めること」である。従って、「地球儀俯瞰外交」は球体にした地球を高い所から見下ろして眺め、諸外国と交際または相互関係を行う意味となる。要するに、地球儀を眺めるように、万遍なく多くの国々と相互関係を築こうという狙いである。これは安倍首相の外交方針であるならば、全く戦略が欠如していると言わざるをえない。

日本にとっての外交は、鷹が高い所から鳥瞰して見定めた餌を素早くゲットするという例えになる戦略が求められている。広くて薄い外交するよりも、狭くて厚い外交がより高い国益になると思う。普通に例えれば、一人の人間は多くの友達を持つのは良いことではあるが、すべての友達は親友になることはない。普通に付き合い、または遊びの仲間だけではなく、自分の悩みを聞き、行動を支え、信頼をしてくれる親友を多く持つことが大切である。国の外交もそうでなければならないと思う。

Monday, August 26, 2013

若者の力

日経新聞は8月19日に「若者の力を伸ばす社会をつくろう」と題する社説を掲げた。当社説は日本生産性本部が行った新入社員への意識調査の結果を引用し、日本の新しい成長の源泉力が若者にあると主張した。また、当社説はいくつかの企業例を取り上げなら、若者の潜在能力を引き出すことの重要性が経営者として認識しなければならないと力説した。確かにご最もな提言である。

既に人口が減少している日本にとっては、若者が専門性やスキールを身に付け、それを活かして夢を叶えたい。それを通じて日本の未来も明るくなるに違いないと期待する人々が多い。しかし、それだけ十分かと懸念したりする。若者は「アニマル・スピリット」が旺盛であり、彼らはリクス、責任、リーダーシップを取りやすい環境も必要である。それは従来の「縦社会」という社会規範を改めることを意味する。言い換えれば、年齢の順送りからなるヒエラルキー組織を若手リーダーと若者が中核となるフラットな組織形態に変え、それが新たな社会通念と定着させていくのは喫緊な課題である。

Saturday, August 24, 2013

女性の活躍:雑感


安倍首相が推進している女性の活躍に対して異論を唱える人は少なく、財界やメディア、そして有識者等から賛成する声が相次いだ。官庁や大企業が女性を中間管理職および役職に就かせる割合を引き上げようと積極的に取り組みたいと報道されている。大合唱の中で、職場で女性の活躍を着実に増加させるために、官邸をはじめ、上場企業、メディア等は女性職員および役員のそれぞれの数・割合を開示することを義務化すれば良いと思う。また、このディスクロージャーは紛れなく、女性の活躍の実態を測る最も良い物差しである。

Sunday, December 16, 2012

16 December 2012: General Election in Japan

Today is the 25th General election in Japan (since 1945). There are more than 12 political parties competing to govern Japan in next four years. Public opinion polls show that Liberal Democratic Party (LDP) is likely to win a simple majority in this lower house election.

A spectrum of policy choices manifested by each political party include revitalizing the economy, for or against the use of nuclear energy, pro or anti Trans-Pacific Partnership (a free trade agreement among 12 countries) negotiation, amendment of constitution, reform in education and others. Thus, unlike the previous election when the electorate's choice was clear: LDP or the Democratic Party of Japan (DPJ). In this general election, the voters would have to choose which political party offers the most effective and realistic policies that could be the best for the country in the next four years.

Regardless of the outcome, it is likely that Japanese will not remember the names of political parties listed below that compete for their votes.

The Democratic Party of Japan
The Liberal Democratic Party of Japan
New Komeito
Japanese Communist Party
Social Democratic Party
Tomorrow Party of Japan
Your Party
Japan Restoration Party
People's Party
New Party Daichi-Shinminshu
New Party Nippon
New Renaissance Party
Green Wind
People's Life First
The Sunrise Party
The Sunrise Party of Japan
Tax Cut Japan
Kizuna Party

Thursday, November 08, 2012

Myanmar: FDI

Here is my second op-ed on Myanmar in the Myanmar Times, 29 October 2012.

"Foreign Direct Investment: Clearing the Infrastructure Bottlenecks."

Tuesday, October 30, 2012

My Article in Myanmar Times

Here is the link to my article on Myanmar, jointly written with Professor Tan Kim Song of Singapore Management University, published in Myanmar Times on 24 September 2012.

http://www.mmtimes.com/index.php/in-depth/1772-economy-can-be-game-changer-for-region.html

Friday, September 28, 2012

自民党総裁選結果:雑感

安倍晋三氏は石破氏を敗り、自民党総裁に返り咲いて再び総理大臣になる可能性が出てきた。総裁投票選の第1回投票では石破氏は安倍氏より約2倍の党員票を獲得したが、国会議員のみ投票権をもつ決戦投票の結果逆転負けとなった。このような「民主的」総裁選は果たして良かったのか些か疑問を感じる。政党に属する国会議員は党員の支持を受けているのに、決戦投票において党員の意向が反映されていなかったのである。乱暴な例えではあるが、会社の株主が望ましいと思う役員を社長にしようとして、取締役会のメンバーは株主の意向を汲み入れようとせず、一度会社の経営を任期途中で投げ出した社長を再び選んだと同じこと。「美しい国、日本」よりも、「醜い国、日本」と思われても仕方があるまい。

Friday, August 31, 2012

Hari Merdeka

31 August 2012 marks the 55th Independence Day of Malaysia (Hari Merdeka). Since gaining independence from the British colonial rule in 1957, Malaysia's economy has grown from low income to upper middle income level.

According to the World Bank, GDP per capita has grown from USD299 in 1960 to USD9,686 in 2011, an annual growth rate of about 7% in the last five decades. It is indeed an impressive performance, but Malaysia could have done even better. Singapore, the closest competitor,  has shown a much better growth performance which has an annual growth rate of  9.8% over the same period. Singapore's GDP per capita is USD46,241 in 2011, which is 4.7 times more than a Malaysian. Also, Singapore ranks 19th in the World Bank's list, which is higher than Japan.

It does not require a nobel laureate in economics to explain the underlying reason for the performance gap between Malaysia and Singapore. The leaders have the answer but unfortunately they are not willing to deliver it. Even worst, a major press media Star which serves as the fourth branch government in Malaysia opines that Malaysians should satisfy with the present outcome instead of complaining that government should have done more (see my posting on 22 August 2012).

While all Malaysians ought to support their government, it is also true that every Malaysia has the right to demand a leadership that would deliver a better economic performance that commensurates to the country's potential.